Kalø Slottsruin, Glasmuseet & Ree Park Safari

Efter en god natts sömn och fantastisk frukost på Rane Ladegaard åkte vi till nationalparken Mols Bjerge för att vandra ut till Kalø Slottsruin.

Vädret var tyvärr inte det bästa vilket sänkte humöret en del men det var en trevlig upplevelse.

Hade himlen varit helt klar hade utsikten blivit än bättre men jag tyckte ändå att det var riktigt vackert uppe på toppen av slottsruinen.

220160629_111012

Lunch åt vi sedan på Glasmuseet Ebeltoft där vi även fick en guidad tur.

Jag hittade så otroligt många vackra skapelser av glas och hade velat ta med mig en hel hög hem.

Vi fick gå in i ett spännande rum där golvet var av spegel, golvet av spegel och väggarna glas i massor av färger.

Mot slutet skedde det som blev alla barns höjdpunkt med museibesöket, nämligen att välja varsitt glas och dekorera dem med klistermärken. Sedan tog personalen hand om glasen och sandblästrade dem. Eftersom vi var tvungna att åka vidare fick vi åka tillbaka dagen efter för att hämta våra färdiga glas.

Bussen styrde sedan mot Ree Park Safari där vi fick uppleva otroligt spännande saker! Guiderna började med att visa oss vägen till de tält vi skulle tillbringa natten i. På verandan var det uppdukat med läsk, vin och snacks och det var skönt att bara få sitta ner en stund.

Sovsäckarna hade vi såklart packat ner och det blev därmed premiär för användandet av min Mammut Sphere MTI 3-Season och Tindras Haglöfs Tarius -5.

1 IMG_5375

Vi började sedan med en guidad tur till fots och fortsatte sedan med turen i safarijeep.

Middagen var uppdukad uppe i en bergsklyfta med utsikt över lejonens stora inhägnad. Stora fällar prydde stolarna och den öppna spisen värmde gott. Clara från VisitDenmark tog hand om grillen och till det grillade blev det en härlig fruktsallad, stekt potatis och gott bröd.

Vi fick se fantastisk vackra djur och kom dem riktigt nära, vilket var en av de saker jag uppskattade allra mest. Alla djur hade gott om yta att röra sig på, något jag tycker är otroligt viktigt, och guiderna berättade om massvis med saker de gör för att det ska bli så naturligt som möjligt för djuren. Vi fick till exempel plocka djurbajs för att sedan kasta mot lejonen, vilket de sedan rullar sig i för att minska sin egen doft. Ute i det vilda gör de så för att öka chanserna att komma nära sina byten utan att bli upptäckta.

Vi fick även möjlighet att mata både giraff och noshörning, och självklart ville jag det! Den stora noshörningen var så otroligt mysig och eftersom den inte har några tänder framtill var det inga problem att mata den med såväl morötter som äpplen.

Vilken dag och vilka upplevelser!