En vecka kvar!

Det känns underbart att jag har ytterligare en veckas semester!

Första veckans semester började vid midsommar, vilken vi spenderade på Nordens Ark och i Smögen. Under semesterveckan var vi i Danmark, umgicks med vänner och veckan avslutades med en hotellvistelse.

Jobbade sedan i tre veckor – varav en vecka i Polen och sista veckan blev lite kortare än tänkt då barn och make fick halsfluss samt halsböld.

Nästa semesteromgång, tre veckor lång, började med en kväll på Trädgård med Sunny Standup. Två av tre veckor har nu gått och vi har gjort en hel del – bland annat besökt Nordens Ark, övernattat på Vann Spa, lekt på Bushuset, haft tillvalsmöte på Marbodal, spenderat en heldag på Skara Sommarland, heldag på Kolmården, övernattat både i Kolmården och i Gränna, badat massor och umgåtts med goda vänner.

Efter Kolmården, samt övernattningen där, åkte vi mot Gränna. Förra gången vi var där hade vi, liksom vid First Camp Kolmården, enbart hyrt stuga med sängar. Denna gång hyrde vi en större stuga och den var fantastiskt fin! Badrummet stort och otroligt fräscht och likaså köket. Eftermiddagen tillbringade vi vid Gränna Badlagun – fin sandbotten, långgrunt och behaglig temperatur. Efter middagen gick vi en promenad och svalkade oss med glass på bryggan i Gränna hamn.

Dagen därpå hade temperaturen, som prognostiserats, sjunkit en hel del och det var molnigt. Rätt skönt som omväxling! Barnen lekte på lekplatsen och vi hyrde en trampbil som vi underhöll oss med =)

IMG_9742 IMG_9748 IMG_9754 IMG_9762Vi hade bara bokat stugan en natt men blev sugna på att hyra en natt till. Tyvärr så var ALLA stugor upptagna så vi fick snällt checka ut och begav oss istället till gågatan i Gränna.

Barnen fick se hur man gör polkagrisar och  jag hittade ekologiska polkagrisar  – inte 100% tillfredsställande dock, då de innehöll E120 – karminsyra. Karminsyra framställs från honorna av arten kochenillsköldlöss, som torkas och krossas,. Men kul att en enda av alla polkagriskokerier i Gränna vågat satsa på en polkagris med med ekologiskt socker! Den var dessutom inslagen i miljövänligt och klimatkompenserat papper.

Vi kom hem i onsdags eftermiddag och i torsdags kväll åkte barnen till sin farmor. Där sov de både torsdags- och fredagsnatten. Vi passade på att baka en massa när de var borta och i fredags kväll var vi på bio – Guardians of the Galaxy. Lite väl barnslig emellanåt men ändå sevärd.

En veckas semester återstår och vi har inget planerat, vilket känns lite skumt då kalendern alltid brukar vara otroligt fullbokad. Eller a, helgen är fullbokad med kalas då dottern fyller fem den 12e augusti men i övrigt har vi inget planerat. Har läst att en ny värmebölja är på väg och redan igår var det varmt och kvavt. Så veckan bjuder nog på massor av bad!

Hur har din semester varit?