Eko & Vego Påskmiddag

Efter ett mycket trevligt påskfirande på Bohus Fästning åkte vi hem till oss för att fortsätta fira in vår och värme.

Bordet dukades med påskigt gula underlägg, gröna linneservetter till oss vuxna och lite övrigt påskpynt. De större barnen och männen gick ut för att leka och njuta av det härliga vädret medan Hanna och lille William gjorde mig sällskap i köket medan jag lagade maten.

påskfirande

Att laga mat till fler än oss fyra i familjen är riktigt kul och ger en härlig möjlighet att testa nya spännande recept och samtidigt få höra vad andra tycker om dessa rätter.

Jag har mer och mer börjat intressera mig för veganska rätter och tycker att det är roligt och lärorikt att vidga vyerna och inte alltid använda exempelvis grädde eller smör just för att det är det jag brukar använda och för att det är enkelt då jag vet hur smaken blir.

Påskmiddagen var helt ekologisk med undantag av de två rätter från Hälsans Kök som tillagades. Burgarna är dock veganska medan korvarna är ovo-vegetariska (de innehåller äggvitepulver).

Först ut bland de nya recept som testades är sparrisen nedan. 
Har läst och hört att sparris är så otroligt gott när det är stekt i smör men för att göra det till en helt vegansk rätt så valde jag att steka den i kokosolja. Stekte den ett par minuter i oljan och hällde sedan över färskpressad citron. Lade upp sparrisen på serveringsfatet och stekte sedan små bitar av Finn Crisp i den resterande oljan med citron. Garnerade med knäcket och strimlade sedan över lite flingsalt. 

Insåg att jag aldrig tidigare tillagat sparris – men det var helt klart inte sista gången. Jösses så gott!
IMG_4558

Nästa rätt är  en mättande sallad med avokado och rostade kikärtor samt cashewnötter. 400 gram kokta kikärtor och 1 dl cashewnötter rostades i 1 msk rapsolja. Mot slutet tillsattes 1/2 tsk chiliflakes och lite sesamolja samt salt. 1 avokado delades och skivades och det mesta blandades med 2 msk mörk soja samt saften från 1 lime. Allt rördes ner i en skål och garneringen bestod av resterande avokado samt färska persiljeblad.

Denna rätt uppskattade inte jag själv så mycket men våra gäster uppskattade den desto mer – såpass mycket att hela skålen tömdes.IMG_4560

Näst på tur stod salladen med pumpakärnor och granatäpple. 1 påse med ruccolamix hälldes i en skål. 1 dl frysta granatäpplekärnor fick tina under tiden som 1/2 dl pumpakärnor rostades (utan olja) i en kastrull. När pumpakärnorna kallnat ströddes de ut över salladen. Ringlade sedan olivolja över salladen och garnerade med granatäpplekärnorna.

Jag har helt klart funnit en ny favoritsallad. Otroligt god och läskande kombination. Mums!

IMG_4561

Serverade även en paj som var fylld med morötter, kikärtor, lök, vitkål och tomater.

Brukar använda smör i pajdegen men bytte denna gång ut det mot olja. Brukar inte måtta så noga när jag gör pajdeg men uppskattningsvis använde jag 3 dl mjöl, lite salt, 1 dl olivolja och 0,75 dl vatten. Pajdegen förgräddades i 225 grader under 10 minuter.

0,25 dl iMat, gräslök, örtsalt och svartpeppar hälldes över pajen innan gräddning. Pajdegen förgräddades innan grönsakerna lades i och sedan gräddades pajen i 225 grader under 25 minuter.IMG_4562

Till efterrätt bjöds det på vegansk kladdkaka, vanlig kladdkaka och raw chocolate cake (samma tårta som jag gjorde till sonens kalas; recept.)

Den veganska kladdkakan experimenterade jag med men blev inte helt nöjd med smaken av olja som kändes när man åt kakan. Konsistensen blev dock toppen!IMG_4575

IMG_4577IMG_4576

Smarrigt värre och i princip inga rester – utom pastan, som jag insåg att jag inte behövt koka alls.

Vad åt du till påskmiddag?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.