Egen mjölk

I somras köpte jag ju två böcker GREEN Gröna smaker för barnfamiljen samt Grön Magi från Det Galna Sexiga Köket (läs här). Har använt mig en hel del utav bägge böckerna och funnit många riktigt goda recept.

Har de senaste dagarna gjort egen mjölk, i två omgångar, för att använda till juicer och smoothies. Har läst så otroligt mycket positiva texter, både på nätet och i böcker, om att dricka grönsaker och frukter och om hur bra det är. I samband med detta har jag även testat på en juicedetox – en nystart, en chans för kroppen att återhämta sig, rensning av slaggprodukter etc. och har därför läst extra mycket om just juicer och smoothies. Mer om juicedetoxen i ett annat inlägg 🙂

Gjorde mandelmjölk häromdagen och utav mandelmjölken blev det Chai Latte. Chai Latten gjordes av 7,5 dl mandelmjölk, 1/2 msk fint hackad ingefära, 1/2 msk kanel, 1/2 tsk kardemumma, 1 tsk vaniljpulver och 2 urkärnade dadlar. Mixade allt, bjöd fina vännen Hanna på ett glas och ja, det var riktigt gott!

Mandlarna tog slut, men jag ville göra mer mjölk – så jag valde sesamfrön. Sesamfrön är väldigt näringsrika! De innehåller mycket kalcium men även B-vitamin, E-vitamin och höga halter av mineraler som fosfor, järn, magnesium och zink. 

Jag lade 2 dl sesamfrön i blöt över natten – detta för att frigöra oxalsyran som bland annat hämmar upptaget av kalcium. På morgonen hällde jag ut vattnet och sköljde sesamfröna. Sesamfrön samt 8 dl vatten åkte ner i mixern. Mjölk av sesamfrön behöver tydligen inte silas men jag kände att den var för grov så jag valde att sila även denna mjölk (som jag även gjort med mandelmjölken). Saftsilen gick sönder för ett tag sedan så numer silar jag i kökshanddukar – fungerar utmärkt *ler*. Efter att ha vridit ur handduken så hade jag 8 dl färdig sesammjölk!

Egen mjölk

En sak som kan vara bra att veta är att komjölk är syrabildande och ju ”surare” vi är, ju mer kalcium stjäl kroppen från skelettet. Stress är en faktor som utöver sur mat bidrar till att försura kroppen! Sesammjölken däremot är basiskt och för en optimal cellulär hälsa ska blodets pH vara mellan 7,365 och 7,4. Kroppen gör vad som helst för att upprätthålla balans och vid risk för försurning (på grund av mat-, och livsstilsval, miljö etc.) så gräver kroppen ut mineraler såsom kalcium, magnesium och kalium ur skelett, tänder och organ för att neutralisera syrorna. Att plundra kroppens reserver under lång tid kan leda till benskörhet och andra hälsoproblem! I stort sett alla grönsaker, några frukter, vetegräs, mörka bladgrönsaker, groddar, gröna juicer, gröna smoothies och vissa oförädlade spannmål, bönor och nötter hjälper till att göra blodet och vävnaderna mer alkaliska. Fyll på med alkalisk mat och din kropp kommer att tacka dig!

Ska testa mig igenom ett par olika sorters mjölksorter och är i förhoppningen att även barnen ska acceptera någon av dem. De har komjölk till flingor och det vore ju toppen om de kunde tänka sig att istället för komjölk använda en hemmagjord nöt/frö-mjölk. 

2 reaktioner på ”Egen mjölk

Lämna ett svar till Axdal Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.