Chiapudding

Så var det dags att börja jobba igen! Jag är inte personen som vill ägna tid åt frukost på morgonen och oftast äter jag något i bilen på väg till jobbet. Äter jag hemma ska det gå snabbt!

Chiapudding är min absoluta favoritfrukost när jag jobbar. Det går att förbereda kvällen innan, det är nyttigt och det mättar!

Som ni säkert redan hört och läst om är chiafrön extremt näringsrika. De innehåller mängder av nyttiga näringsämnen, fetter och oljor som är viktiga för oss människor. Chiafrön kan blandas i de flesta rätter men jag föredrar att äta dem i puddingform – helt enkelt chiafrön som blötläggs i valfri mjölk (havremjölk använde jag idag) och så sväller de och bildar en slags gelé. Fröna är rika på protein, fibrer och Omega-3. Gelén som bildas runt fröna ger en ökad mättnadskänsla och fibrerna hjälper till att hålla ett jämnt blodsocker. 

Fun fact: Två teskedar chiafrön innehåller mer Omega-3 är en normalstor laxfilé!

Igår kväll vispade jag (för hand) 2 msk chiafrön med 2 dl havremjölk. Efter att ha väntat någon minut vispade jag lite till och man känner då att de redan börjat svälla.

Havremjölken har jag gjort själv och den är inte sötad. Använde dock en halv tesked agavesirap i puddingen och smaksatte med lite vaniljpulver (äkta).

Blandade i ytterligare ett pulver, något jag inte använt tidigare, nämligen spirulinapulver. Inom begreppet superfoods är spirulina en av naturens mest koncentrerade näringskällor, rikt på protein, klorofyll och andra viktiga näringsämnen. Har läst så mycket positivt om denna alg och tänkte att det kunde vara kul att testa. Använde denna första gång bara en tesked.

Fun fact: Spirulina innehåller 60-70% protein vilket är sex gånger mer än ägg och tre gånger mer än biff. Spirulina innehåller även 15 gånger mer betakaroten än morötter och 40-60 gånger mer än spenat.

I morse hällde jag bara över lite russin, kokos och frusna vinbär (såväl röda som svart). Klart att servera!

IMG_20160104_070636

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.